Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Tyrstrup Kirke, Haderslevvej 7

Christiansfeld

AOF Sydjylland

Christiansfeld den første by som Chr. X besøgte. Chr. X’s symbolske ridetur sluttede i Christiansfeld, som til minde om genforeningen lægger plads til en af Danmarks største genforeningssten. Genforeningspladsen har en helt særlig fortælling med kongeegene og Tyrstrup Kirke i Christiansfeld er stedet, hvor kong Chr. X og dronning Alexandrine knælede i taknemmelighed for, at Sønderjylland blev dansk. Her er også fortællinger fra de slesvigske krige og det var på Brødremenighedens Hotel, at våbenstilstandsaftalen blev underskrevet d. 18. juli 1864 efter det forsmædelige nederlag på Dybbøl og på Als.

Dette er 4. del af i alt 4 guidede besøg på symbolske steder i området langs den gamle grænse. På turene fortælles om forløbet, der førte til krigene i 1800-tallet og senere Genforeningen i 1920. Turene har en længde på mellem 2 og 3 km og de naturskønne områder, og nydes samtidig med den kulturhistoriske fortælling. Foredrag on location varighed pr. gang: 1½ – 2 timer.

Længde: 2,5 km

Mødested: Tyrstrup Kirke