Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Historier fra Danmark syd for grænsen

17 sep
19.30—
DKK 50 kr. for medlemmer, 80 kr. for ikke medlemmer - incl. kaffe/te og kage
Grænseforeningerne på Fyn, Ringe-Ryslinge Folkeuniversitet

Ringe Bibliotek, Centrumpladsen 13

Ringe

Hans Christian Davidsen, Kulturredaktør på Flensborg Avis, fortæller om sin bog »Danmark syd for grænsen - en kulturguide til Sydslesvig«.

Hans Christian Davidsen har skrevet en personlig og alternativ kulturguide til Sydslesvig med 21 journalistiske essays om kendte, men især mindre kendte steder af kulturel og kulturhistorisk interesse syd for grænsen. Bogen fortæller historierne bag en række museer, mindesteder om kunst og kultur - næsten alle afsnit har en eller anden dansk vinkel.

Læseren møder for eksempel en mindretalsdansker, der genopdagede en synagoge i Rendsborg, som nazisterne havde beslaglagt og indrettet som fiskerøgeri. Man får blandt andet den nyeste og opdaterede historie om Emil Noldes forhold til nazismen og får en stort set ukendt baggrundsfortælling om den største samling af skagensmalerier uden for Danmark, der befinder sig på en ø ud for Sydslesvigs vestkyst.

Bogen har fået fine anmeldelser: »Hans Christian Davidsen er en kompetent cicerone, der har blik for kuriositeter og landsdelens brogede historie på godt og ondt«, skriver Jyllands-Posten.

Der er mulighed for at købe bogen til favørpris på selve aftenen.