Carl Nielsen Genforeningskoncert Paa Bramstrup. Foto

Bramstrup Gods, Bramstrup 1

Årslev

Bramstrup Gods

Carl Nielsen komponerede musikken til teaterstykket ’Moderen’, der blev opført på Det Kongelige Teater for 100 år siden netop som fejring af genforeningen med Sønderjylland. Oplev musikken i en nyfortolkning, når det internationalt anerkendte ensemble Helene Blum & Harald Haugaard Band, som har deres udgangspunkt i Faaborg-egnen, står i spidsen for koncertens kunstneriske udførelse i samarbejde med Slesvigske Musikkorps fra Haderslev – som var med i de slesvigske krige, og som på mange måder har tætte relationer til historien om Slesvig, Sønderjylland og genforeningen. Som kronen på værket medvirker Ringe Kirkes Pigekor. Det hele under ledelse af den internationalt anerkendte dirigent Henrik Vagn Christensen. Carl Nielsens fortrolighed med den musik og ånd han voksede op med på Midtfyn i midten af 1800-tallet er en af nøglerne til at forstå hans liv og værk.

Denne koncert giver en enestående chance for at komme endnu tættere på det, når den folkelige sang, militærmusikken og den traditionelle folkemusik repræsenteret af Ringe Kirkes Pigekor, Slesvigske Musikkorps og Harald Haugaard og Helene Blum Band mødes i hans eget værk.

Støttet af Faaborg-Midtfyn Kommune