Poul Duedahl2

Museum Østjylland

Kulturhusets sal, Stemannsgade 2

Randers C

Foredraget fortæller historien om landegrænsen mellem Danmark og Tyskland i årene fra 1840-1920. Om hvordan grænsen fik sin nutidige form, og om alt der binder befolkningen i grænselandet sammen. Grænser skiller, veje samler. Det er et grundvilkår, som præger store dele af menneskehedens historie. Det er grænserne, der definerer stater, og vejene, der samler dem og skaber mulighed for samkvem på tværs. Få steder kommer spændingsforholdet mellem menneskeskabte skillelinjer og samfærdselsårer tydeligere til udtryk end i et grænseland – dvs. det geografiske område, der omkranser grænsen mellem to forskellige territorier, lovgivninger, retssystemer, toldområder, skatteudskrivningsdistrikter og værnepligtsordninger. Det gælder også grænselandet mellem Danmark og Tyskland.

Foredraget med historiker og forfatter Poul Duedahl bygger på bogen Grænseland, som blev udgivet af Danmarks Radio i maj 2020 i forbindelse med tv-serien af samme navn og i anledning af 100-året for Genforeningen. Poul Duedahl har skrevet bogen samt været konsulent på tv-serien.

Der er flere datoer