Plakat Grænsemageren Folkehjem 2021 J.Peg

Grænser for venskab - Dramatiske scener fra “Grænsemageren”

06 maj 2021
DKK 250 kr. (+ 20 kr. gebyr)
  • Musik og sang
Opera på Grænsen

Folkehjem, Haderslevvej 7

Aabenraa

En opera af Bo Gunge

Vært: Mathias Hammer

I foråret 1919 lykkes det for en håndfuld “Dannevirkefolk”, at få indflydelse på fredsforhandlingerne i Paris. Den sønderjyske politiker H. D. Kloppenborg-Skrumsager ser her en mulighed for indfrielse af en gammel drøm: En grænse langt mod syd. Men det ellers næsten telepatiske venskab imellem ham og “Grænsemageren”, H. P. Hanssen kommer derved på den hårdest mulige prøve.

I 2022 kan du opleve operaen i fuld længde, men allerede i 2021 kan du være en af de heldige, der får fingrene i en billet til en aften med uddrag af operaen samt et lille foredrag om den historiske baggrund for forestillingen. Forestillingen sættes op på det historiske Folkehjem

Mathias Hammer, kendt som energisk og vidende vært på Den Klassiske Musikquiz på DR vil guide publikum igennem aftenen, og historiker dr. phil. Hans Schultz Hansen vil tage publikum på en historisk gennemgang af forløbet op til og under afstemningen der resulterede i genforeningen.

Sangere:
Signe Asmussen (sopran)
Berit Barfred-Christensen (sopran)
Iben Silberg (sopran)
Anders Kampmann (tenor)
Morten Frank Larsen (baryton)
Jens Søndergaard (baryton)

Musikere:
Signe Madsen (violin)
Henrik Brendstrup (cello)
Erik Kaltoft (klaver)

Instruktør: Jens Krogsgaard

Scenografi og lysdesign: Jens Klastrup

Foredragsholder: Hans Schultz Hansen dr. phil.

Dørene åbner kl. 19.00

Støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal • Augustinusfonden • Beckett-Fonden • Dansk Komponist Forening Produktionspuljen • Fabrikant Mads Clausens Fond • Koda Dramatik • Koda Kultur • Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck‘s Fond • Statens Kunstfond • Sønderborg Kommune • Toyota-Fonden, H.P.Therkelsen A/S.