Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Genforenings- og Grænsemuseet

Genforenings- og Grænsemuseet, Koldingvej 52, Frederikshøj

Christiansfeld

Nummererede messingskilte påmonteres 276 lindetræer på Kongens Allé på strækningen fra den nordlige Kongesten til indkørslen til Christiansfeld. Det var ved den nordlige Kongesten, at H.M. Christian X 10. juli 1920 satte sig i sadlen på den hvide hest for at ride over den slettede grænse og ned til Christiansfeld. Symbolsk påmonteres det allersidste messingnummerskilt den 1. juni.

Her vil der være nummerskilteopsætning af de sidste 5 nummererede messingskilte ved bl.a. borgmester Jørn Pedersen, kl. ca. 17.45 inden stafetdeltagerne løber eller går retur.

DGI-stafetløb og -gang starter fra Tyrstrup Kro til Genforenings- og Grænsemuseet og derefter retur. DGI depechen modtages i Christiansfeld 1. juni kl. 17 ved Tyrstrup Kro. Derfra løbes/gås videre op til Genforenings- og Grænsemuseet, Frederikshøj med ankomst ca. 17.30.

Gratis entré på Genforenings- og Grænsemuseet fra kl. 17.00 til kl. 19.00.

Kongens Allé var en folkegave til kronprinsparrets bryllup 14. maj 2004. Interesserede turister kan få udleveret en folder på Genforenings- og Grænsemuseet, i hvilken  de kan aflæse, hvilket træ deres hjemkommuner plantede i 2004.

Læs mere om DGIs digitale Stafet 2020