Er danskerne stadig et folk - eller hvordan skal de blive det?

16 okt 2021
DKK Ikke oplyst
  • Et Folkemøde i Ribe
Sekretariatet for Folkemødet i Ribe

Ribe Katedralskole, Salen, Puggaardsgade 22, 6760 Ribe

Ribe

Foredrag ved forfatter Peder Frederik Jensen og debat med

Er danskerne stadig et folk, eller hvordan skal de blive det? Foredrag ved forfatter Peder Frederik Jensen og debat med Kaare Dybvad Bek, indenrigs- og boligminister, og Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening.

Moderator: Mette Bjerrum, museumsdirektør Mødeleder: Elof Westergaard, biskop Ribe Stift. Den nationale fortælling om danskerne som et folk har – også! -  givet plads for en stigende individualisering. Individets rettigheder er en stærk værdi i velfærdsstaten, ligesom individets betydning er det i kirken. Men er der stadig ”et fælles”, der er en nødvendig forudsætning, for at vi kan hænge sammen som folk (og stat), og hvori består det? Bevidstheden om det fælles synes under alle omstændigheder udfordret af kombinationen af diverse konfliktlinjer: folk/elite, centrum/udkant, rig/fattig samt de sociale mediers parallelsamfund. Det senmoderne samfund er blevet kaldt ”singulariteternes” samfund. Er det blevet tiden at genformulere betydningen af ”det fælles” og i givet fald: hvordan?

Deltagere:
Kaare Dybvad, medlem af Folketinget
Lisbeth Trinskær, formand for Folkehøjskolernes Forening
Moderator: Mette Bjerrum, Museumsdirektør
Mødeleder biskop Elof Westergaard"