Den Sønderjyske Ambassade Anna Elisabeth Jessen

Den Sønderjyske Ambassade: Anna Elisabeth Jessen og litteraturen + Erling Jepsen

13 maj 2021
DKK Gratis
  • Film
  • Udstilling
  • Folkefest og festival
Golden Days

Bertel Thorvaldsens Plads

København K

Johan Kruse

Den Sønderjyske Ambassade er et lille stykke Sønderjylland midt i Hovedstaden. Gennem ugen kan du møde en række markante danskere med rødder i Sønderjylland der optræder som ambassadører.

Torsdag d. 14. maj optræder forfatteren Anna Elisabeth Jessen som sønderjysk ambassadør. Den sønderjyske journalist, dokumentarist og forfatter blev for alvor kendt med debutroman ”Om hundrede år”, der tager afsæt i en brevveksling fra skyttegravene under 1. verdenskrig, som forfatteren fandt på slægtsgården i Hoptrup ved Haderslev.

Anna Elisabeth Jessen interviewes af journalist Gitte Løkkegaard, og senere får hun besøg af sin sønderjyske kollega, forfatteren Erling Jepsen, som fortæller om sin seneste bog ’Hjemmefra’.

Mellem samtalerne kan man høre klip fra DR’s dramatisering af 'Om Hundrede År' i ambassadens radiobiograf.

Ambassaden er åben fra kl. 12.00 – 19.00, hvor du blandt andet kan dykke ned i historien om Sønderjyllands Genforening med Danmark, tage den sønderjyske indfødsretsprøve og se livestream fra tøndermarsken. Ambassaden er tegnet af Arkitekturministeriet og indrettet med møbler af den sønderjyske designer Hans J. Wegner.

Program:

15.00-15.30 Talk: Slægtskrønike fra grænselandet
Anna Elisabeth Jessen interviewes af Gitte Løkkegaard om sin sønderjyske familiekrønike ’Om Hundrede År’.

15.30-16.00 Radiobiograf

16.00-16.30 Talk: Slægtskrønike fra grænselandet

16.30-17.00 Radiobiograf

17.00-17.30 Talk: Familiehemmeligheder og løgnehistorier
Anna Elisabeth Jessen i samtale med Erling Jepsens om hans bog 'Hjemmefra'.

17.30-18.00 Radiobiograf
Klip fra DR’s dramatisering af 'Om Hundrede År'.

Se programmet for hele festivalen

Festivalen afvikles i overensstemmelse med myndighedernes gældende retningslinjer for afstand, forsamlingsforbud mm. ligesom retningslinjer for hygiejne naturligvis følges. Håndhævning af COVID-19-retningslinjer sker i samarbejde med Roskilde Festival Gruppen.

Den Sønderjyske Ambassade er en del af Golden Days’ festivalmarkering af Genforeningen fra den 10. til 16. maj. Festivalen skydes i gang med åbningen af ambassaden, hvor besøgende kan opleve et lille stykke Sønderjylland og møde fem sønderjyske ambassadører. Festivalen byder også på historiske byvandringer, motionsløb, filmvisninger og mange andre arrangementer i Genforeningens tegn. Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Ellen og Ove Arkils fond, BHJ Fonden.