Royalrute 2021 Topfoto2 (1)

H.M. Dronningen besøger Sønderjylland

13 jun 2021
  • Folkefest og festival

Sønderjylland

Jubilæumsåret kulminerer, når H.M. Dronningen følger i fodsporene på Kong Christian 10. og besøger Sønderjylland som det højtidelige højdepunkt i markeringen.

Den gamle grænse. Besøg på højdepunkter fra kongens rute
10. juli 1920 red Christian 10. over den gamle grænse ved Frederikshøj syd for Kolding. Små 101 år efter markeres de mest kendte højdepunkter fra kongens rute. Ved Frederikshøj passeres om formiddagen den gamle grænse gennem en splinterny portal, og senere på formiddagen inviterer Domkirken i Haderslev til festgudstjeneste. Videre mod syd lægges vejen midt på dagen forbi den nye genforeningspark ved Folkehjem i Aabenraa.

Ceremoni på Dybbøl Banke og genforeningsfest i Sønderborg
Folkefesten på Dybbøl i 1920 blev den største og mest centrale markering under Christian 10.’s rundtur i Sønderjylland. Også i 2021 gøres der klar til en stor genforeningsfest i Sønderborg.

Efter en kort ceremoni på Dybbøl Banke først på eftermiddagen indbydes der sidst på eftermiddagen til show på Alsion med officielle taler og underholdning. Programmet i Sønderborg arrangeres i samarbejde mellem Sønderborg Kommune, Region Syddanmark og staten.

DR sender et uddrag af showet på Alsion på genforeningsdagen 15. juni.

Læs mere om Dronningens besøg i Sønderjylland på Kongehusets hjemmeside

Sådan kan du være med til at fejre Dronningens besøg Sønderjylland