Den Sønderjyske Ambassade Søren Solkær

Bertel Thorvaldsens Plads

København K

Johan Kruse

Den Sønderjyske Ambassade er et lille stykke Sønderjylland midt i Hovedstaden. Gennem ugen kan du møde en række markante danskere med rødder i Sønderjylland der optræder som ambassadører.

Fredag d. 15. maj optræder fotografen Søren Solkær som sønderjysk ambassadør. Den sønderjyske fotograf har gennem sin karriere fotograferet ikoner som Paul McCartney, Amy Winehouse og David Lynch, og blev senere kendt for sine fotografier af naturfænomenet sort sol, som blandt andet er taget i Sønderjylland.

Søren Solkær får selskab af Iben Marie Zeuthen, som interviewer ham om hans fotografiske projekter, Black Sun, Souls, Portraits og Surface. I løbet af dagen vises en kortfilm med naturfænomenet sort sol, skabt af instruktøren Tine Reingaard, på ambassadens storskærm.

Ambassaden er åben fra kl. 12.00 – 19.00, hvor du blandt andet kan dykke ned i historien om Sønderjyllands Genforening med Danmark, tage den sønderjyske indfødsretsprøve og se livestream fra tøndermarsken. Ambassaden er tegnet af Arkitekturministeriet og indrettet med møbler af den sønderjyske designer Hans J. Wegner.

Program:

Søren Solkær i samtale med Iben Maria Zeuthen
Søren Solkær i samtale med DR-vært Iben Maria Zeuthen om kunstprojekterne 'Black Sun', 'Souls'. 'Portraits', 'Surface' og arbejdet med portrætfotografiet i mere end to årtier.
15.00 16.00 17.00

Se hele programmet for festivalen

Festivalen afvikles i overensstemmelse med myndighedernes gældende retningslinjer for afstand, forsamlingsforbud mm. ligesom retningslinjer for hygiejne naturligvis følges. Håndhævning af COVID-19-retningslinjer sker i samarbejde med Roskilde Festival Gruppen.

Den Sønderjyske Ambassade er en del af Golden Days’ festivalmarkering af Genforeningen fra den 10. til 16. maj. Festivalen skydes i gang med åbningen af ambassaden, hvor besøgende kan opleve et lille stykke Sønderjylland og møde fem sønderjyske ambassadører. Festivalen byder også på historiske byvandringer, motionsløb, filmvisninger og mange andre arrangementer i Genforeningens tegn. Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Ellen og Ove Arkils fond, BHJ Fonden.