Musik og teater

Sangens Hus markerer 100-året for Genforeningen med projektet Sangen genforener 2020
1920 orkestrene spiller op til fest
Claus Jacobsen, Martin Schack og Jesper Hindø fortæller om fødslen af den danske sangskat i ord, musik og billeder

Sigurd Barrett fortæller om Genforeningen
Sigurd Barrett tager på landsdækkende turné og fortæller om Genforeningen for børn og voksne. Turnéen løber fra januar til juli 2020 og koncerten tilbydes i lille og stort format for hele familien og som jazz-koncert for voksne. Turnéen bliver til i samarbejde med Grænseforeningen og tilbydes til en særlig favorabel pris.

Tilbuddet er målrettet lokale forsamlingshuse, biblioteker og skoler, og hovedparten af koncerterne lægges uden for de større byer.

Læs mere om tilbuddet på Grænseforeningens hjemmeside

Kontakt Grænseforeningen for flere oplysninger: Projektleder Marie de Fine Licht på e-mail ml@graenseforeningen.dk eller telefon 2134 3392

Løbende booking gennem Sigurd Barretts manager Michael Vitten på e-mail mv@ponytailclub.dk eller telefon 2682 2383

Sangen genforener 2020
Sangens Hus markerer 100 året for Genforeningen med projektet Sangen genforener 2020. Sangen havde og har nemlig en meget stor betydning for sønderjyderne, både under tysk kejserdømme men også under hele fejringen af genforeningen i 1920. På hjemmesiden for Videncenter for Sang finder du bl.a. tilbud om tre foredragskoncerter:

- Fødslen af den danske sangskat
- Sangens betydning for Genforeningen
- "Du skønne land" Foredragskoncert om fællessang og Genforeningen

På hjemmesiden finder du også grundfortællingen om sange og sangtradition skrevet af museumsinspektør ved Museum Sønderjylland, Elsemarie Dam-Jensen og gratis undervisningsmateriale til udskolingen og ungdomsuddannelser.

Læs mere om foredragskoncerterne og booking på hjemmesiden for Videncenter for Sang

1920 orkestrene spiller op til fest
I 2020 er det 100 år siden at Dansk Musiker Forbund gjorde sit indtog i Sønderjylland. Foreningen markerer jubilæet ved at genskabe musikken fra 1920’erne. 1920 orkestrene stiller på til små og store begivenheder og tilbyder bl.a. salonmusik, 1920’ernes svingende populærmusik og 100 års hits fra 1920-2020. Orkestrene kan bl.a. bookes som stort genforeningsorkester, store og små jubilæumsorkestre og til fællessang

Læs mere om 1920 orkestrene

Kontakt projektleder Kirsten Marie Andreasen for flere oplysninger og booking på e-mail kirstenmarieandreasen@gmail.com eller telefon 2134 3005

Foredragskoncert: Istedløven. Fra krigsmonument til fredssymbol
De kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland har igennem århundreder været tætte ikke mindst inden for musikken. Ars Nova Copenhagen fortæller om de dansk-tyske relationer fra omkring år 1800 og frem til i dag med musikken – både kunstmusikken og den folkelige danske sang – som gennemgående omdrejningspunkt.

De medvirkende i foredragskoncerten er:

- Fortæller Jørgen Carlsen, tidligere højskoleforstander og mangeårigt medlem af højskolesangbogsudvalget
- Den danske vokalgruppe Ars Nova Copenhagen
- Dirigent Søren Kinch Hansen

Arrangementet er rettet mod alle med interesse for den kulturelle udveksling mellem Danmark og Tyskland og for den folkelige danske sangtradition. Det eneste som behøves er et lokale af en vis størrelse, f.eks. kirker, kulturhuse, spillesteder, musikforeninger, højskoler, forsamlinghuse og gymnasier. Forløbet kan tilrettelægges, så lokale kor medvirker både i fællessangen og sammen med Ars Nova i et udvalg af korsatserne. Af teknisk udstyr behøves almindeligt godt lys og en talemikrofon, hvis rummet er vanskeligt at tale op.

Projektet har modtaget støtte fra Kulturministeriets og Folketingets pulje til markeringen af genforeningsjubilæet og kan derfor tilbydes til en favorabel pris.

Læs mere om foredragskoncerten

Besøg også Ars Novas hjemmeside, hvis du vil læse mere om ensemblet.

Kontakt manager Thomas Kiørbye for flere oplysninger og booking på e-mail thomas@arsnova.dk

Genforeningsshowet 192020
Duoen Rødkål & Sauerkraut står bag showet 192020, der tager publikum med på en musikalsk satirisk afstemningsfest fra 1920 og op til i dag. I showet bliver grænselandet et stemningsfyldt lydrum, hvor de mange nationale toner og melodier vrides igennem en moderne lydmaskine. 192020 er fællessang, fællesskab, fælles grin og fælles eftertænksomhed. Publikum får i showet mulighed for at "vote"/vælge imellem identiteter, stemninger og mavefornemmelser og har helt sikkert efter showet rykket grænser.

Som i alle Rødkål & Sauerkrauts shows, er 192020 lige til folkelig infotainment om grænselandet: 45-90 minutter med 3/4 musik i alle genrer og 1/4 hybrid højskoleforedrag for alle pengene. Showet kan spilles på dansk og tysk eller i et unikt grænselandsmix på dansk og tysk.

Læs mere om Rødkål & Sauerkraut og genforeningsshowet 192020

Kontakt Eberhard von Oettingen for flere oplysninger og booking på e-mail vonoettingen@gmail.com

Fødslen af den danske sangskat - en fortælling i ord, musik og billeder
I de turbulente år mellem 1864 og 1920 blev den nationale fællessang et holdepunkt for danskerne i en urolig tid. Det var i de år, den danske sangskat og fællessangkulturen blev født. Bibliotekar og historiker Claus Jacobsen sætter ord på baggrunden for dette kapitel i historien, og de to musikere Martin Schack på klaver og kontrabassisten Jesper Hindø levendegør historien med jazzificerede versioner af sangene fra tiden op til Genforeningen. Publikum inviteres naturligvis til fællessang undervejs.

Læs mere om foredragskoncerten og find PR-materiale

Kontakt Jesper Hindø for flere oplysninger og booking på e-mail jesper-hindoe@live.com

Teater: "Udsigter fra min bedstemors køkken"
WunderVerks "Udsigter fra min bedstemors køkken" er en personlig fortælling om at kende sin egen historie for at forstå verden omkring sig. I et privat køkken udfolder Anette Asp Christensen historien om sin sønderjyske bedstemor, der levede i et grænseland, hvor krige er blevet udkæmpet, mellem forskellige sindelag og nationaliteter. Hendes jordnære verdenssyn bliver et spejl på vores rodløshed i dag.

Forestillingen spilles i et privat køkken for op til 12 publikummer.
Varighed: Ca. 1 time + evt. ½ times eftersnak
Målgruppe: Voksenforestilling 15+, men kan også sælges som familieforestilling 9+

Læs mere om forestillingen

Kontakt kunstnerisk leder Anette Asp Christensen for flere oplysninger og booking på e-mail mail@wunderverk.dk eller telefon 2980 9201