Udstillinger og film

Skitse til Middelfart Museums udstilling om psykiske krigsinvalider efter 1. Verdenskrig
Sydslesvigsk Forening står bag en udstilling om det danske mindretal
Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By tilbyder en vandreudstilling med afstemningsplakater fra 1920

Grænsen er nået. Vandreudstillingen med afstemningsplakater fra 1920
Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By tilbyder en vandreudstilling, der viser de danske og tyske afstemningsplakater fra grænsedragningen i 1920. Udstillingen henvender sig til arkiver, biblioteker, skoler, foreninger m.fl. Udstillingen kan tilpasses den enkelte institutions pladsforhold og kan derfor erhverves i tre forskellige størrelser på henholdsvis 25, 50 eller 83 plakater, der ledsages af forklarende planchetekster.

Plakaterne er stærke og passionerede og rummer på mange måder essensen af de menneskelige overvejelser og følelser, der fyldte i befolkningen i perioden op til afstemningerne 10. februar og 14. marts 1920. De giver således et godt indblik i emnet og lægger op til diskussion om vores opfattelse af nationalitet og identitet også i dag.

Tilsendelse af vandreudstillingen er gratis, mens print af plakaterne påhviler den enkelte institution. Dansk Plakatmuseum har indgået aftale med en række virksomheder om fordelagtig print af plakaterne.

Kontakt Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By v/museumsinspektør Elsebeth Aasted Schanz for nærmere aftale på e-mail eaa@dengamleby.dk eller telefon 4185 0783

Vandreudstilling: Krigsneuroser og rentesyge
Efter Genforeningen overtog den danske stat forsorgen for de mange tusinde krigsskadede sønderjyder, der havde kæmpet i den tyske hær under 1. Verdenskrig. Middelfart Museums vandreudstilling sætter fokus på, hvordan livet formede sig for de psykiske krigsinvalider, og hvordan omgivelserne så på dem og deres lidelser. De besøgende kommer tæt på menneskene bag diagnosen gennem bl.a. breve og sygejournaler og får indblik i, hvordan den del af den sønderjyske arv prægede både landsdelen og hele landet.

Udstillingen er målrettet ungdomsuddannelser, biblioteker og museer og kan lånes gratis i hele 2020. Til udstillingen er der udviklet et digitalt undervisningsmateriale, der er målrettet ungdomsuddannelserne og f.eks. kan bruges i forbindelse med visningen af udstillingen på uddannelsesinstitutioner og museer.  Biblioteker kan f.eks. sætte fokus på litteratur om 1. Verdenskrig og Genforeningen i forbindelse med udstillingen.

Udstillingen består af to moduler. Se skitsen for mål og princip for udstillingen

Kontakt Middelfart Museum for flere oplysninger og booking på e-mail info@middelfart-museum.dk

Vandreudstilling om det danske mindretal i Sydslesvig
Snart 100 år efter grænsedragningen i 1920 holder mennesker med dansk sindelag i Sydslesvig fast i deres danske kultur og driver egne institutioner lige fra vuggestuer, børnehaver, skoler, gymnasier og plejecentre til kirker, biblioteker, teater, arkiv og museer. Sydslesvigsk Forening (SSF), det danske mindretals folkelige og kulturelle hovedorganisation, har skabt en planche- og videoudstilling, som giver indblik i, hvordan det er at leve som mindretal i en flertalsbefolkning. Udstillingen sætter ikke kun fokus på den historiske forankring af mindretallet i regionen, men også hvad der rører sig lige nu.

Målgruppen er primært skoleelever fra 7. klasse og opefter, men udstillingen henvender sig til alle danskere, der ønsker at vide mere om deres mindretal. Som introduktion til udstillingen kan skoler i Danmark booke en gæstelærer, der i ord og billeder fortæller om ”Verdens mest spændende grænseland”.

Udstillingen skal stå indendørs og består af 12 emneplancher og en "velkomstplanche" samt tre moduler til audiovisuelt materiale. Udstillingen kræver mindst 35 kvadratmeter plads og adgang til strøm.

Kontakt SSF’s foreningskonsulent Tine Andresen for flere oplysninger og booking på e-mail tine@syfo.de eller telefon + 49 461 14408 150

Kortfilm: Projekt 2020: En grænse. Dens mennesker. Deres historier
I en serie kortfilm fortæller Forward Filmproduktion en række personlige fortællinger fra grænselandet. Projektet er døbt "Projekt 2020: En grænse. Dens mennesker. Deres historier". Filmene bliver løbende publiceret på Youtube og Facebook, og produktionsselskabet stiller filmene til rådighed for andre, der ønsker at publicere dem på deres hjemmeside.

Kontakt administrerende direktør i Forward Filmproduktion Thomas Dethleffsen for nærmere aftale på e-mail dethleffsen@forward.sh (på tysk eller engelsk)