Sådan kan du være med til at fejre H.M. Dronningens besøg i Sønderjylland

Det bliver en festdag, når H.M. Dronningen besøger Sønderjylland på søndag 13. juni, næsten 101 år efter, hendes farfar Christian 10. besøgte Sønderjylland i 1920.

Alle kan tage del i festdagen, selv om corona begrænser, hvor tæt man kan følge Dronningens rundtur. Både DR og TV2 dækker rundturen hen over dagen. Man kan bl.a. følge festgudstjenesten i Haderslev Domkirke kl. 11.

Efter besøget ved den gamle grænse ved Frederikshøj kl. 10 kører H. M. Dronningen kører ind gennem Christiansfeld på vej til Haderslev. Der vil blive mulighed for at vinke til H.M. Dronningen, når hun i bil kører gennem byen.

Læs mere om Dronningens besøg ved den gamle grænse og genforeningsfejringen i Christiansfeld

I Haderslev deltager Dronningen i en festgudstjeneste i byens domkirke. I dagens anledning holder butikkerne og cafeerne åbent kl. 10-13, og der er bagagerumsmarked fra kl. 9.30-13.30 på Gravene. Byen er pyntet med dannebrogsflag, rød løber og skydeselskabet vil stå og hilse på ruten. Der er også livemusik i byen.

Læs mere om Dronningens besøg i Haderslev

Når Dronningen gæster Genforeningsparken ved Folkehjem i Aabenraa kl. 12, bliver der mulighed for at følge besøget ”live” hjemmefra, når Aabenraa Kommune sender live fra parken via kommunens facebook-side. To kommentatorer beskriver besøget og stedets historie undervejs.

Læs mere om Dronningens besøg i Aabenraa

Sønderborg Kommune inviterer til genforeningsfest i Mølleparken, hvor man både man opleve optakten til festlighederne med Sigurd Barrett, Rikke Thomsen, Animationsfilmen Reunion, Musikere fra folkBALTICA Ensemblet, Podcast performere fra POLITIKEN HISTORIE & KONGERÆKKEN og se live transmissionen fra ceremonien i Kongeskansen. Senere på dagen transmitteres hovedprogrammet fra Alsion og en koncert med Jacob Dinesen samme sted.

Læs mere om genforeningsfesten i Mølleparken

Hejs flag, bag kage og skab din egen fest

Alle kan også fejre dagen ved at flage – uanset om man bor i Sønderjylland eller i resten af Danmark. Dagen kan også fejres med en genforeningskage – bager du den selv, så del gerne de flotte billeder på Genforeningen 2020’s Facebook-side