Sløret løftet for store begivenheder i 100-året for Genforeningen

Markeringen af 100-året for Genforeningen i 2020 står lige for døren, og på et pressemøde i går blev sløret løftet for nogle af de store begivenheder i jubilæumsåret.

Pressemødet fandt sted på Folkehjem i Aabenraa, som var samlingssted for dansksindede i tiden frem mod Sønderjyllands Genforening med Danmark i 1920.

Formand for Det Sønderjyske Præsidium og Borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen, glædede sig over at kunne løfte sløret for nogle af hovedbegivenhederne:

- Her få måneder før jubilæumsårets start er det glædeligt at fortælle, at præsidiets ønsker om at skabe et attraktivt, synligt og sammenhændende program af berigende oplevelser over hele landet tegner til at blive realiseret. Man kan allerede nu begynde at sætte kryds i kalenderen for nogle af de store begivenheder i jubilæumsåret.

Kongehuset deltager
Præsidieformanden kunne blandt andet fortælle, at Kongehuset ser frem til at deltage både ved jubilæets optakt og de afsluttende mærkedage:

Hendes Majestæt Dronningen vil deltage i den store åbningsgalla, som staten inviterer til på Det Kongelige Teater 10. januar på 100-års dagen for Versailles-Freden.

Når jubilæet officielt afrundes i juli 2020, præcist 100 år efter, at Kong Christian X red over grænsen til Sønderjylland og indledte sit omfattende og ikoniske besøg i den genvundne landsdel, vi det ske med et omfattende, folkeligt og højtideligt festprogram i de syv syd- og sønderjyske kommuner. Hendes Majestæt Dronningen og flere medlemmer af den kongelige familie vil deltage i denne afrunding og gøre den ekstra festlig og synlig. Programmet finder sted fra torsdag aften til søndag eftermiddag 9.-12. juli.

Royal Run starter i Sønderjylland
Det bliver i Sønderjylland, at Royal Run starter i 2020, og løbet bliver åbnet af Hans Kongelige Højhed Kronprinsen. Løbet finder sted på anden pinsedag 1. juni.

Fyrtårnsprojekter i de syd- og sønderjyske kommuner
Hver af de syv syd- og sønderjyske kommuner, som alle er en del af Det Sønderjyske Præsidium, forbereder et fyrtårnsprojekt, som får en særlig plads i programmet:

Esbjerg Kommune, nyskabelse af Grænsestien
Natur- og kulturhistorie går op i højere enhed langs den kommende 33 km lange nye stirute Grænsestien, som vil gå langs den tidligere 1864-1920-grænse syd for Ribe. 33 hvide grænsepæle vil markere Grænsestiens forløb og langs stien iscenesættes små fortællinger om livet i grænselandet. Grænsestien indvies 21. juni.

Haderslev Kommune og Teatret Møllen, forestillingen Romeo og Julie
Teatret Møllen genskaber og nyfortolker Shakespeares klassiske kærlighedsdrama om Romeo og Julie. Forestillingen spiller på den helt særlige historie, som grænseregionen besidder, og som i et helt unikt år, på en helt unik facon, præsenterer den evigtgyldige historie om to hjerter, to familier og nu også to lande. Sproget spiller en særlig rolle i forestillingen, hvor Romeo og hans familie taler dansk – Julie og hendes tysk.

Kolding Kommune og Sangens Hus, sangerfest på Skamlingsbanken
Skamlingsbanken var en central folkemindeplads i tiden op til Genforeningen, og i 1919 blev der afholdt en stor sangerfest i forventning om den forestående Genforening. 6. juni samler Sangens Hus og Kolding Kommune korsangere fra hele landet til en stor sangerfest i det grønne. Man kan blandt andet opleve Musica Ficta, Opera på grænsen og Haderslev Pigekor.

Tønder Kommune, folkefest i flyhangaren i Soldaterskoven
I Soldaterskoven ved Tønder ligger en gammel luftskibsbase fra 1. Verdenskrig. Basen er opført af Det Tyske Rige i 1914, og stedet er et markant vidnesbyrd om, at Sønderjylland ufrivilligt blev en del af Verdenskrigen. I 1920 blev der holdt en stor genforeningsfest i flyhangaren, og i 2020 fejrer Tønder Kommune Genforeningsjubilæet med en folkefest samme sted 27. juni.

Sønderborg Kommune, Sønderborg Spejlinger 2020
Med fyrtårnsprojektet Sønderborg Spejlinger 2020 ønsker Sønderborg Kommune at fremhæve den sønderjyske historie omkring Genforeningen med spejlinger, der engagerer aktører, borgere og gæster i tematiserede aktiviteter og mindeværdige fælles oplevelser. Fyrtårnsprojektet rummer udviklingen af syv kunstdesigns til placering historisk relevante steder i kommunen; et stort og varieret katalog med læringsforløb for kommunens børn og unge samt en udadvendt festival.

Vejen Kommune, Folkefest i det nyskabte Skibelund Krat
På en kuperet skråning i Kongeådalen ligger Skibelund Krat, som fra 1865 og godt 100 år frem var rammen for grundlovsmøder og i perioden 1865-1920 et vigtigt sted i kampen for danskheden i Sønderjylland. Siden dengang har årene sat sine spor på stedet og Skibelund Krat renoveres, så det står klar til forsommeren 2020. 14. juni danner det nyskabte Skibelund Krat ramme om Vejen Kommunes stort anlagte folkefest.

Aabenraa Kommune, Genforeningsparken ved Folkehjem
Folkehjem i Aabenraa blev grundlagt i 1901 som forsamlingshus for den dansksindede, sønderjyske befolkning. Fra balkonen holdt H.P. Hanssen i 1918 sin berømte tale, som afstak rammerne for folkeafstemningerne og Genforeningen. Bygningen fremstår renoveret og nu omdannes en grå parkeringsplads foran Folkehjem til en park. Det nye byrum vil formidle stedets historiske betydning. Parken indvies ved en officiel ceremoni på mærkedagen 10. juli 2020. Allerede 30. maj holder kommunen folkefesten Aabenraa Genforeningsdag i parken.

Regionale og landsdækkende projekter
Programmet for Genforeningen 2020 vil indeholde en stribe regionale og landsdækkende projekter. Tre af dem blev præsenteret på pressemødet.

Museum Sønderjylland, Genforeningsbussen
I 2020 ruller Museum Sønderjyllands Genforeningsbus ud i hele Danmark og Sydslesvig. Bussen byder på mange forskellige former for undervisning - alle med udgangspunkt i Genforeningen. Genforeningsbussen vil også deltage i en bred række folkelige begivenheder i hele markeringsperioden fra den officielle åbning 10. januar og frem til den store Folkefest på Dybbøl Banke 11. juli.

Sangens Hus, Sangen Genforener 2020
Sangens Hus markerer 100-året for Genforeningen med projektet Sangen Genforener 2020. Formålet er at formidle sangens betydning for fællesskab, kultur og identitet før, under og efter Genforeningen. Projektet indeholder mange forskellige tiltag, der viser, hvordan sangen havde og stadig har stor betydning for særligt grænse-egnene. Det sker blandt andet gennem undervisningsmateriale og podcasts.

Ribe Stift, Grænsen – et folkemøde i Ribe
Op til Genforeningen var folkemøderne en stærk manifestation af sammenholdet om fælles sprog og værdier. Møderne mobiliserede de dansksindede sønderjyder i nationalitetskampen og forberedte folkeafstemningerne. I dag er folkemødet kommet tilbage, og Ribe Stift tager traditionen op med et stort folkemøde 21.-24. maj. Temaet er grænsen, og folkemødet vi fylde Ribe med aktiviteter og musik og samler publikum til fire dage med tid til fordybelse og oplysning, foredrag og debat.

Sigurd fortæller om Genforeningen
Grænseforeningen benyttede dagen til at lancere Sigurd Barretts turné i Danmark og Sydslesvig i 2020, hvor han i 100 koncerter fortæller om Genforeningen. koncerterne løber af stablen fra januar til juli 2020 og er udviklet i samarbejde med Grænseforeningen og Sekretariatet for Genforeningen 2020.

Sigurd Barrett fortæller også om Genforeningen i en ny bog, som blev lanceret ved samme lejlighed. Bogen udkommer på Politikens Forlag.

Region Syddanmark støtter tre fyrtårnsprojekter
Region Syddanmark støtter tre arrangementer, der skal stå som fyrtårne i fejringen, med knap to mio. kr. fra regionens Kulturpulje. Det er ”Folkefesten 11. juli 2020” på Dybbøl Skanser, ”Grænsen - et folkemøde” i Ribe 21.-24. maj 2020 og ”Sangen genforener 2020” på Skamlingsbanken 6. juni. Læs mere på Region Syddanmarks hjemmeside

Offentliggørelse af det samlede program
Det samlede program for Genforeningen 2020 offentliggøres her på hjemmesiden i begyndelsen af det nye år.