Programmet for markeringen af 100-året for Genforeningen lanceret

2020 bliver 100-året for Genforeningen, og i går blev programmet lanceret ved et pressemøde i DR Koncerthuset.

Jubilæumsåret åbner i København. Det sker fredag 10. januar, præcist 100 år efter Versailles-traktatens ikrafttræden, med en konference om grænsens nutidige betydning på Christiansborg og en gallaforestilling på Det Kongelige Teater. Søndag 12. januar åbner Københavns Domkirke dørene for en festgudstjeneste. Programmet indeholder mere end 1000 aktiviteter over hele landet og løber frem til juli, hvor markeringen afrundes med et 4-dages-festprogram i de syv deltagende sønderjyske kommuner.

Kulturminister Joy Mogensen ser frem til markeringen:

- Genforeningen er en af de mest skelsættende begivenheder i den nyere Danmarkshistorie, så vi er meget glade for, at 100-året giver mulighed for at øge kendskabet til den - i hele landet.

Forberedelserne til genforeningsjubilæet har været i gang siden 2016, hvor Det Sønderjyske Præsidium blev nedsat. Præsidiets formand, borgmester i Aabenraa Kommune Thomas Andresen, glædede sig over at kunne løfte sløret for det samlede program:

- Jeg glæder mig over, at vi i dag løfter sløret for det program, der skal levendegøre en historie, som ikke kun fik afgørende betydning for sønderjyderne dengang, men som blev skelsættende for hele Danmark. Mange aktører har set en mening med at engagere sig i formidlingen, og vi har lagt vægt på, at de fleste af aktiviteterne er tilgængelige, folkelige og åbne, siger præsidieformand Thomas Andresen.

Det samlede program rummer både lokale aktiviteter, fyrtårnsprojekter i det sydlige Danmark og en række landsdækkende tiltag. Til Præsidiets fyrtårnsprojekter hører bl.a. et stort folkemøde i Ribe, en sønderjysk ambassade i København, nye stier og parker i Aabenraa, Vejen og Ribe, et landsdækkende sangprojekt med afsluttende sangerfest på Skamlingsbanken, Grænseforeningens landsdækkende Sigurd-turné og en særlig opsætning af Romeo og Julie på dansk og tysk. Dertil kommer fælles grænseoverskridende aktiviteter i samarbejde med Slesvig-Holsten og Dansk-Tysk Kulturelt Venskabsår. Inden for sporten bliver der særlige tematiseringer både i Royal Run 2020, årets Hærvejsløb og i form af en særlig DGI-stafet langs den gamle og nye grænse.

Pressemødet gav også mulighed for at møde en række sjællandske aktører såsom Helsingør Domkantori, Museum Vestsjælland, Mosede Fort og Golden Days.

Kongehuset deltager
Præsidieformanden kunne blandt andet fortælle, at Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benedikte deltager i flere begivenheder i grænselandet. Det gælder både åbningen af en ny udstilling på Sønderborg Slot, en dansk-tysk festgudstjeneste i Flensborg, de store egnsspil i Tønder og Aabenraa samt premieren på en splinterny opera om H.P. Hanssen ’Grænsemageren’ i Sønderborg.

Ligesom Hendes Majestæt Dronningen deltager Prinsesse Benedikte desuden i den store gallaforestilling på Det Kongelige Teater 10. januar. Dronningen deltager desuden søndag 12. januar i en festgudstjeneste i Københavns Domkirke.

Når jubilæet officielt afrundes i juli 2020, præcist 100 år efter, at Kong Christian X red over grænsen til Sønderjylland og indledte sit omfattende besøg i den genforenede landsdel, vil det ske med et omfattende, folkeligt og højtideligt festprogram i de syv syd- og sønderjyske kommuner. Dronningen og flere medlemmer af den kongelige familie vil deltage i denne afrunding og gøre den ekstra festlig og synlig. Programmet finder sted fra torsdag aften til søndag eftermiddag 9.-12. juli