Genforeningsjubilæet finder ny form

Danmark genåbner gradvist i disse uger, og markeringen af 100-året for Genforeningen finder sin nye form. Over hele landet er aktører i fuld gang med at finde nye datoer for deres del af markeringen af 100-året for Genforeningen eller tilpasse deres aktiviteter.

Markeringen er tilpasset med to nye tidsvinduer som følge af COVID-19: Programmet fortsætter til og med november i år og udvides med et kompakt sommerprogram på ca. 6 uger fra 1. maj til midten af juni 2021.

Nogle hovedbegivenheder har fundet nye datoer i forsommeren 2021: Royal Run af stablen 24. maj 2021 i bl.a. Sønderborg, den store sangerfest på Skamlingsbanken bliver formentlig afholdt 30. maj 2021, Vejen Kommunes folkefest i Skibelund Krat er datosat til 6. juni 2021, og Opera på grænsen pejler efter at placere sine aktiviteter i begyndelsen af maj næste år. Og flere datoer finder ny plads i kalenderen i den kommende tid.

En lang række andre aktører har allerede fundet nye datoer for deres arrangementer både i efterårsmånederne og i sommerprogrammet i 2021, og sekretariatet opdaterer løbende eventkalenderen her på siden med ændringer og aflysninger.

En lang række af de planlagte arrangementer er dog fortsat påvirket af institutionslukninger samt forbuddet mod større forsamlinger. I takt med, at restriktionerne lempes, forventes også genforeningens kulturtilbud genoptaget.