Genforeningsdagen 15. juni markeres - anderledes, men synligt - over hele landet

Fotos: Carsten S. Lundsten,Sekretariatet for Genforeningen 2020, Gorm Branderup, Kim Refslund, DR

15. juni er den officielle genforeningsdag. I 1920 overgik det nuværende Sønderjylland formelt til Kongeriget Danmark den dag. Genforeningsdagen, der samtidigt er Valdemarsdag, får i år en forandret, men stærk og synlig profil, der samtidigt peger frem mod afrundingen af fejringen i 2021.

For mens udstillinger genåbner og mange folkefester, foredrag, teateropførelser og sportsbegivenheder er ved at lande på nye datoer, så kan danskerne den 15. juni 2020 se frem til en helt særlig markering af Genforeningen, der foregår både i medierne, i luften og decentralt over hele landet.

I Sønderjylland er der god grund til at holde øje med himlen 15. juni. Flyteamet RVAtors Forming Team fra Roskilde sætter nemlig kursen mod Sønderjylland og flyver over en række byer og steder, der har særlig tilknytning til Genforeningen.

Et af stederne der får besøg i luften er Folkehjem i Aabenraa, hvor kommunen har skabt en ny genforeningspark foran den historiske bygning Folkehjem, der havde en nøglerolle i de dansksindede sønderjyders sag. Flyene flyver også over bl.a. Haderslev, Christiansfeld, Skamlingsbanken, Skibelund Krat, Ribe, Tønder, Dybbøl Banke og Sønderborg Slot. Undervejs underholder piloterne med cirkel- og røgformationer. På vejen passerer flyene desuden to genforeningssten, én i Sorø og én ved Ebberup på Fyn.

Også genforeningsstenene spiller nemlig en særlig rolle omkring mærkedagen. Aarhus Kommune indvier sin ny genforeningssten den 11. juni, og forskellige steder i landet kan man deltage i gåture og mindre sammenkomster ved stenene, der blev rejst i taknemmelighed over Genforeningen. Bl.a. i Sorø og ved Ebberup er der markeringer og i Horne ved Hirtshals afsløres en ny genforeningssten, som bliver landets nordligste.

Fællessangens unikke udvikling i Danmark hænger uløseligt sammen med opgøret om Sønderjylland fra midten af 1800-tallet. Dagen vil derfor byde på en række musikalske hilsener, både med relevante sange fra Højskolesangbogen og med Grænseforeningens eget bud på en ny genforeningssang.

En række medier sætter fokus på 100-årsdagen. Flere landsdækkende aviser bringer debatstof og interviews omkring en dato, hvor den genåbnede dansk-tyske grænse også vil være et topaktuelt tema. På TV2 byder morgenprogrammet ”Go’ Morgen Danmark” ind med både personlige, musikalske og kulinariske vinkler i løbet af ugen frem mod søndag aften, hvor H.M. Dronningen kan opleves i et interview med Cecilie Frøkjær. På selve Genforeningsdagen sender DR1 live fra Dybbøl kl. 20-21 med Kåre Quist som vært i en udsendelse fyldt med interview og musik fra scenen. Blandt gæsterne på scenen er statsminister Mette Frederiksen, som holder en tale om Genforeningen. Også denne aften kan man møde Dronning Margrethe, der fortæller om sit forhold til egnen, og om da Danmark fik Sønderjylland tilbage for præcis 100 år siden.

Tilpasning af markeringen
Også efter sommerferien er der rig mulighed for at blive klogere på sit eget lands kulturelle og historiske identitet, når koncertrækker, foredrag, udstillinger og sangaftener genoptager tråden fra foråret. Det forlængede program varer til november, hvor også den slesvig-holstenske regering officielt markerer 100-året i Flensborg.

Fra 1. maj 2021 genstarter 100-året med en perlerække af udadvendte festligheder, der bygger op mod 15. juni 2021. Store folkefester, indvielser og kulturelle fyrtårn vil indgå i perioden, herunder Royal Run i Sønderjylland, operaen ”Grænsemageren”, Sangerfesten på Skamlingsbanken, indvielsen af det fornyede Skibelund Krat, mindretallenes årsmøder og Golden Days genforeningsfestligheder i hjertet af København. H.M. Dronningens omfattende besøg i Sønderjylland afrunder festlighederne medio juni.