Dyk ned i bøger om Genforeningen

Carsten Porskrog Rasmussen, Hertugdømmet
Poul Duedahl, Grænseland
Hans Schultz Hansen, Genforeningen

Der er udgivet en række bøger som led i markeringen af 100-året for Genforeningen.

Blandt udgivelserne er to bøger fra Aarhus Universitetsforlag i serien ’100 danmarkshistorier’: Carsten Porskrog Rasmussen står bag udgivelsen ’Hertugdømmet’, og i Hans Schultz Hansens bog ’Genforeningen’ kan man på 100 sider blive klogere på forløbet før, under og efter Genforeningen.

Hans Schultz Hansen står også bag et tobindsværk om H.P. Hanssen: ’De danske sønderjyders førstemand’ og ’Genforeningens arkitekt’.

Simon Kratholm Ankjærgaard og Ole Sønnichsen dykker ned i nogle af de lokale og personlige fortællinger i bogen ’Genforeningen 1920, Da Danmark blev samlet’.

Der er også udgivelser om nogle af de institutioner og foreninger, der fejrer 100-års jubilæum i 2020. Bl.a. fortæller Axel Johnsen Grænseforeningens historie i bogen ’Grænsen, Folket, Staten’.

Hans Schultz Hansen, Genforeningens arkitekt
Pernille Juhl, Genforening
Simon Kratholm Ankjærgaard, Genforeningen 1920

Også romanforfattere skriver om genforeningstiden. Det gælder bl.a. Anna Elisabeth Jessen med romanen ’Om hundrede år’ og Linda Lassens roman ’Jens og Marie – en genforeningsroman’, som fortæller historien om Jens og Marie Jessen og deres arbejde for danskheden med udspring i Flensborg Avis. I den historiske roman 'Genforening' fortæller Pernille Juhl om H.P. Hanssens liv frem til Genforeningen i 1920.

Blandt de seneste udgivelser er Poul Duedahls 'Grænseland' og to antologier: Forfattergruppen Alssund står bag 'Heling og deling, fortællinger og tekster om genforeningen' og Lindhardt & Ringhof har udgivet 'Sønderjylland. Fortællinger fra grænselandet', hvor kendte skribenter fortæller om deres sønderjyske rødder.

Planlægger man et besøg i grænselandet, kan man få glæde af ’Turen går til grænselandet’, der udkommer på Politikens Forlag i løbet af sommeren.

Anna Elisabeth Jessen, Om hundrede år
Linda Lassen, Jens og Marie
Forfattergruppen Alssund, Heling og deling - fortællinger og tekster om Genforeningen