DR og Genforeningen

Grænseland
Sønderjysk for begyndere
Ikonet ingen husker

DR har belyst Genforeningen gennem historisk dramadokumentar, debatprogrammer, podcasts og radiotransmitterede koncerter gennem hele jubilæumsåret. Her i 101-året kan man både gense og genhøre en del af udsendelserne.

DR byder også på nye produktioner i 2021. På genforeningsdagen 15. juni sender DR et uddrag af showet på Alsion 13. juni som led i H.M. Dronningens besøg i Sønderjylland. P2 sender desuden koncerter med Genforeningen som tema i maj og juni.

Grænseland
Fra 12. maj og fire uger frem kan man gense DR's helt store flagskib dramadokumentaren Grænseland på DR 2. Her folder DR hele forløbet om hertugdømmerne og Sønderjylland ud fra midten af 1800-tallet og frem til Genforeningen. Historierne bliver fortalt gennem dramatiseringer og ved at gå tæt på nogle af de personer, der havde allermest på spil.
Se Grænseland på DR’s hjemmeside

DR: Sønderjysk for begyndere
Som ikke-sønderjyde har tv-værten Flemming Møldrup aldrig helt forstået sønderjyderne og landsdelens historie. Derfor starter han en trabant og krydser Kongeåen – med i kabinen har han forfatteren Tom Buk-Swienty. Tom er vokset op i Sønderborg, så han må da kunne gøre ham klogere?
Følg de to værters rundtur i Sønderjylland på DR’s hjemmeside

P1: Ikonet ingen husker
En journalist flytter til Aabenraa og kommer på sporet af sønderjydernes førstemand H.P. Hanssen og opruller hans livshistorie i podcastserien ”Ikonet ingen husker”.
Lyt til "Ikonet ingen husker"