Find en genforeningssten i nærheden af dig

Genforeningsstenen i Skibelund Krat ved Vejen blev afsløret 15. juni 1920. Skibelund Krat var samlingssted for den danske sag i tiden op til Genforeningen. Bag stenen er der kig til Kongeådalen og området, der var tysk frem til 1920. Foto: Gorm Branderup

Omkring 1920 rejste man over hele landet op mod 600 genforeningssten i glæde og taknemmelighed over, at Sønderjylland var blevet en del af Danmark. På hjemmesiden genforeningssten.dk kan du finde din lokale genforeningssten.

På hjemmesiden, som Grænseforeningen står bag, kan man finde baggrund, oplysninger og billeder af genforeningsstenene. Hjemmesiden er designet til mobile enheder, så det er let at bruge den som guide til de enkelte sten.

Besøg hjemmesiden genforeningssten.dk

Sten rejst på lokalt initiativ
Genforeningsstene står over hele landet – fra Lemvig til Allinge-Sandvig og fra Hjørring til Nykøbing Falster, og de må samlet set anses som Danmarks mest originale bidrag til europæisk monumentkultur.

Stenene udtrykker en unik, folkeligt baseret dansk tradition: Frem for at gå sammen i større enheder eller lade den officielle side finansiere store, kunstneriske monumenter bredte der sig i de enkelte byer og sogne en trang til at markere glæden over Genforeningen ved hjælp af let tilgængelige råmaterialer. Mere end 95 % af genforeningsstenene blev iværksat på lokalt initiativ og bekostet lokalt, og også de små og ydmyge sten spiller en stor rolle.

Typisk er der tale om ubehandlede marksten med inskriptioner, men derudover varierer de meget, afhængigt af, hvem der lokalt tog initiativ, og hvordan de gik til værks.

Stenene fredes
I 2018 besluttede daværende kulturminister Mette Bock efter henvendelse fra Grænseforeningen at frede alle genforeningssten i anledning af markeringen af 100-året for Genforeningen i 2020. Fredningen får ingen betydning for adgangen til stenene, der fortsat afhænger af, om de står på privat eller offentlig grund.