Genoplev serier, podcasts og musik

2020 har budt på en hel stribe serier og podcasts, som med hver deres greb belyser Genforeningen i både historisk og nutidigt lys. Vi har også fået historien om genforeningens sange og musikudgivelser.

Vi har samlet et udvalg til fordybelsestid i vintermånederne:

Serier

DR: Grænseland
I den historiske dramadokumentar ”Grænseland” folder DR hele forløbet om hertugdømmerne og Sønderjylland ud fra midten af 1800-tallet og frem til Genforeningen. Historierne bliver fortalt gennem dramatiseringer og ved at gå tæt på nogle af de personer, der havde allermest på spil.
Se Grænseland på DR’s hjemmeside

DR: Sønderjysk for begyndere
Som ikke-sønderjyde har tv-værten Flemming Møldrup aldrig helt forstået sønderjyderne og landsdelens historie. Derfor starter han en trabant og krydser Kongeåen – med i kabinen har han forfatteren Tom Buk-Swienty. Tom er vokset op i Sønderborg, så han må da kunne gøre ham klogere?
Følg de to værters rundtur i Sønderjylland på DR’s hjemmeside

TV Syd fortæller om Genforeningen i 100 film
I 100 film på hver 1 minut belyser TV Syd bl.a. afstemningerne, historiske steder, mindretallene og Genforeningens symboler.
Se TV Syds 100 film om Genforeningen

DKSyd: Adskilt – Genforenet – Efterladt
DKsyd sætter fokus på den lokale fortælling i programserien ”Adskilt - Genforenet – Efterladt”. Serien formidler baggrund, konsekvens og daglig påvirkning af befolkning, institutioner og stemninger i grænselandet.
Se serien på DKSyds hjemmeside

Forward Film: Projekt 2020: En grænse. Dens mennesker. Deres historier
Forward Film skildrer en række personlige fortællinger fra grænselandet i ”Projekt 2020: En grænse. Dens mennesker. Deres historier”. Filmene er løbende publiceret på Youtube og Facebook

Podcasts

Politiken Historie: Genforeningen
I Politiken Histories podcastserie bliver man klogere 1000 års grænsehistorie frem mod Genforeningen i 1920, og hvordan Slesvig-spørgsmålet påvirkede det parlamentariske liv i Folketinget, og hvordan det har påvirket Danmarks grundlove. Serien er et samarbejde mellem Politiken Historie og Folketinget.
Lyt til podcasten på Politiken Histories hjemmeside

P1: Ikonet ingen husker
En journalist flytter til Aabenraa og kommer på sporet af sønderjydernes førstemand H.P. Hanssen og opruller hans livshistorie i podcastserien ”Ikonet ingen husker”.
Lyt til "Ikonet ingen husker"

De røde fjer
Et noget anderledes bud på Genforeningens historie leverer ”De Røde Fjer”, som i tre afsnit dykker ned i danske sønderjyders betydelige bidrag til tysk krigsførelse i Afrika, Collins spektakulære rænkespil for et Danmark til Ejderen og reaktionære kræfters rolle i påskekrisen.
Find podcastserien fra "De røde fjer"

Sange på grænsen
I podcastserien ”Sange på grænsen” fortæller Katrine Nyland Sørensen historien bag en række af de mest betydningsfulde sange i genforeningstiden. Serien er produceret af Nyland Kommunikation for Sangens Hus.
Lyt til podcastserien her

Musik

Sangen Genforener 2020
Det Sønderjyske Sangcenter, Haderslev Sangakademi og Esbjerg Sangakademi er gået sammen om at indspille en fælles cd med 12 værker, der relaterer sig til grænselandets historie.
Cd'en kan bestilles gratis på Sangens Hus' hjemmeside

Carl Nielsen, Moderen
Carl Nielsen skrev sin skuespilsmusik til Moderen til en gallaforestilling på Det Kongelige Teater i anledning af Sønderjyllands genforening med Danmark. Nu er musikken for første gang indspillet som et komplet værk med Adam Riis, Palle Knudsen, DR Vokalensemblet, Filharmonisk Kor, Odense Symfoniorkester, Andreas Delfs. Bag udgivelsen står Dacapo Records.
Udgivelsen kan købes og downloades på Dacapos hjemmeside

Sange fra grænselandet
Musica Ficta fortæller grænselandets historie gennem sang med Bo Holten som dirigent. Udgivelsen indeholder både kendte og mindre kendte sange samlet i en antologi. Dacapo Records står bag udgivelsen, som kan købes og downloades på Dacapos hjemmeside
Udgivelsen kan købes og downloades fra Dacapos hjemmeside