Grænsestien fortæller historien om grænsen fra 1864

Grænsestien fortæller om tiden fra 1864 til Genforeningen i 1920, hvor den nordlige del af Sønderjylland og Slesvig efter Tysklands nederlag i 1. Verdenskrig igen kom tilbage til Danmark. Stien følger så vidt muligt den tidligere grænse på strækningen fra Vadehavet til Kongeåen. Undervejs fortælles historien om den tid, hvor familier var adskilt af grænsen, gendarmer og toldere holdt øje med grænseoverløbere og smuglere, og hvor dansksindede sønderjyder måtte deltage på tysk side som soldater i 1. Verdenskrig.

Grænsestiens første etape går fra Vester Vedsted over Egebæk-Hviding til Høm og fører besøgende fra Vadehavet, udpeget af UNESCO som verdensarv, og gennem det imponerende marsklandskab. Anden etape fra Høm over Stensbæk Plantage til Obbekær byder på hedelandskab og skov. Tredje etape fra Obbekær til Villebøl ved Kongeåen følger stort set den oprindelige grænsedragning på grusveje og markskel.

Fem legemsstore silhuetter skåret i cortenstål byder vandrende velkommen. Med lidt pedalkraft genfortæller skyggerne deres historier om livet i grænselandet. På den måde kan besøgende stifte bekendtskab med den danske grænseoverløber, tolderen, den tyske grænsegendarm, den danske soldat og pigen fra Kamtrup, som ved at hjælpe flere hundrede dansksindede soldater over grænsen, i dag fremstår som en af grænselandets heltinder.

Formidlingen af historierne om den tidligere dansk-tyske grænse har fået støtte af Nordea-fonden.

Læs mere om Grænsestien på www.grænsesti.dk

Se kort over ruteforløbet