Den personlige og lokale fortælling

Fotos: Henning Bagger/Ritzau Scanpix, Museum Sønderjylland, Danfoss, Sønderborg Kommune, Fridthjof Film

Selv om pandemien ramte, blev de centrale historiske steder for Genforeningen slået fast: Christiansfeld med det ikoniske ridt på den hvide hest, Dybbøl med sin symbolske betydning for både nederlag, genforeningsfest og forsoning og Folkehjem i Aabenraa som symbol for den stærke folkelige forankring, der også kendetegner Skibelund Krat og Skamlingsbanken.

Men Genforeningen fandt også sted i Skodborg, Tinglev / Tingleff og Egebæk-Hviding, og den blev en stærk begivenhed i de enkelte hjem. Første Verdenskrig havde efterladt sig dybe spor i form af både tab, krigsneuroser og rentesyge, og grænsedragningen i 1920 blev den næste omvæltning. Lige så stor en glæde, den nye grænse blev for mange, lige så stor en skuffelse blev den for andre. For det polariserede valg mellem dansk og tysk var ikke altid ligetil, når kærligheden eller forretninger gik på tværs. Mange familier blev langvarigt opdelt af grænsen og sindelaget, og grænselandet satte sig politiske, folkelige og familiære aftryk alle steder i landet.

Kendte profiler som Poul Schlüter, Bodil Jørgensen, Hans Jørgen Bonnichsen og Søren Ryge skildrede, hvorledes spørgsmålet om dansk eller tysk havde præget deres familier, og for flere aktive arrangører blev 100-året en overraskende genopdagelse af deres egen families historie. Korværk, teaterstykker og bogudgivelser foldede de personlige dilemmaer og skæbnefortællinger ud, og i så forskellige lokalsamfund som Jelling, Farum, Assens og Høve tydeliggjorde markeringer, årbøger, udstillinger og avisartikler, hvordan grænselandets historie er forbundet med hele det øvrige land.

Dualismen mellem dansk og tysk identitet præger fortsat selvforståelsen nord og syd for grænsen og står dengang som nu side om side med ønsket om en regional sammenhængskraft. Filmprojekter som det flensborgske “Projekt 2020” pointerede, at grænsen også i dag farver eksistensen for både kræftpatienter, bagere og virksomhedsejere - og gør Sønderjylland, Nord- og Sydslesvig interessante.

Dyk ned i de øvrige temaer
Folkenes selvbestemmelsesret
Det gode naboskab til Slesvig-Holsten og Tyskland
Danmarks etablering som nationalstat - og fremtiden