Lad os mødes, tale, synge og feste

Fotos: Mads Nissen/Ritzau Scanpix, Museum Sønderjylland, Destination Sønderjylland, Lene Esthave

Genforeningen var i høj grad resultatet af en folkelig bevægelse både i Sønderjylland og nord for Kongeåen. Folkemøderne blev helt centrale i den sønderjyske sag. Formen og de fysiske rammer for møderne blev derfor et væsentligt omdrejningspunkt i markeringen af 100-året.

I hele landet lagde forsamlingshuse lokaler til en varieret vifte af koncerter, fællessange, foredrag og teater. Særligt afstemningsfesterne i februar synliggjorde forsamlingshusenes historiske rolle for landsdelen, og senere kunne adskillige lokale arrangementer glædeligvis lægges om til efterårssæsonen. Jyllands høje spillede en særlig rolle i datidens folkelige bevægelser. I de senere år har flere af dem oplevet en renæssance som mødested, og det prægede også jubilæet. Ejer Bavnehøj markerede 100-året med ny kompositionsmusik, og på den nyrenoverede Skamlingsbanke skal den store sangerfest markere stedets afgørende rolle i den sønderjyske historie. En omfattende renovering fornyede også Skibelund Krat, så monumentparken, amfiteatret og den særlige sydvendte indgang for de dansksindede sønderjyder fremstår indbydende og tydelige.

Pandemien gik ud over jubilæets satsninger på Bornholm i juni 2020 og betød, at de planlagte særlige folkemøder i Jelling og Ribe måtte tilpasses og rykkes til efteråret 2021. En særlig plads indtog Folkehjem i Aabenraa, der blev det centrale mødested for sønderjyderne i 1901. På genforeningsdagen i 2020 var statsministeren med til at indvie byens nye grønne åndehul, den ny genforeningspark med fodspor fra de 3000 borgere, der i november 1918 lyttede til H.P. Hanssens berømte tale.

I deres oprindelige form var folkemødernes særlige blandingsforhold mellem hygge, de personlige møder og oplysning formet af modstand og kampen for en sag. At de påny måtte udvise tilpasningsevne og robusthed giver stof til eftertanke.

Dyk ned i de øvrige temaer
Folkenes selvbestemmelsesret
Det gode naboskab til Slesvig-Holsten og Tyskland
Danmarks etablering som nationalstat - og fremtiden