Udstillinger

100 år med Danmark - Sønderjylland siden Genforeningen, Sønderborg Slot
Broderiet Grænseløse sting er broderet med bidrag fra hele landet, Trapholt Museum
Fotoudstilling om Genforeningen 1920, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg

Hold øje med museernes hjemmesider for nyt om genåbning af udstillingerne

Vi blev skåret igennem - Kobbermølle 1920
Kobbermølle Industrimuseum
Udstillingen fortæller om landsbyen Kobbermølle i tiden omkring afstemningen i 1920, grænsedragningen og dens virkninger for Kobbermølle og omegn. Udstillingen er åben onsdag til søndag kl. 13-17 frem til 31. oktober.

Kongen, Kejseren og andre fortællinger fra Genforeningstiden
Historie Haderslev
I et nyt pop-up museum i Apotekergade 11 i Haderslev får man historier om kongen, kejseren og andre fortællinger fra Genforeningstiden. Museet har åbent fra 4. maj - 3. juli. I begyndelsen af juni får museet besøg af den mobile oplevelsesudstilling Stemmeboksen, der gennem lyd, lys og billeder fortæller, om seks historiske personers liv i tiden omkring genforeningen fra lokalområdet. Stemmeboksen kan opleves i perioden 8. juni - 1. juli.

Genforenings- og Grænsemuseet
Lidt nord for Christiansfeld, hvor grænsen mellem Danmark og Tyskland løb frem til 1920 ligger Genforenings- og Grænsemuseet lige der, hvor Christian X 10. juli 1920 red over den gamle grænse og ind i Sønderjylland efter Genforeningen. Museet samling formidler historien om Genforeningen og nogle af de mennesker, der på den ene eller anden måde oplevede Genforeningen på egen krop.

100 år med Danmark - Sønderjylland siden Genforeningen
Museum Sønderjylland, Sønderborg Slot
Med den permanente udstilling ’100 år med Danmark – Sønderjylland siden Genforeningen’ ser Museum Sønderjylland på de 100 år, der er gået siden genforeningen. Det vigtigste fokus er på den særlige grænselandshistorie, herunder national identitet, konflikt og samarbejde, men der bliver også plads til både industri og grænsehandel og de særlige sønderjyske skikke.

Vandreudstilling: Krigsneuroser og rentesyge
Middelfart Museum
Vandreudstillingen ”Krigsneuroser og rentesyge”, som Middelfart Museum står bag, fortæller om de sønderjyske soldater, der fik psykiske mén efter deltagelse i 1. Verdenskrig. Udstillingen kan ses hos Historisk Forening for Skærbæk og Omegn fra 6. februar til 31. maj 2021

Da sønderjyderne fik den danske konge igen
Kongeaamuseet, Vamdrup
En historie om den mest berømte ridetur i Danmarkshistorien med flere detaljer om bl.a. den berømte lille Johanne på den hvide hest.

Udstilling om Genforeningen
Rigsarkivet i Aabenraa
Den nationale agitation, afstemningerne og Genforeningen frem til juli 1920 belyses i en udstilling på Rigsarkivet i Aabenraa. Udstillingen kan ses til 15. juni 2021.

Fotoudstilling om Genforeningen 1920
Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg
Versailles-freden efter Første Verdenskrig åbnede for den afstemning, der førte til den nuværende grænse mellem Danmark og Tyskland. I museets fotogalleri kan man se historiske billeder, der dokumenterer forløbet efter Første Verdenskrigs afslutning indtil de festlige begivenheder i sommeren 1920, da Kong Christian X og sønderjyderne fejrede den gamle landsdels tilbagevenden til Danmark. I udstillingen vises også originale filmklip, en af Christian X’s uniformer og andre genstande. Udstillingen kan ses til 8. august 2021.

Ny udstilling i Dybbøl Mølle
Dybbøl Mølle
en nye udstilling fortæller Dybbøl Mølles dramatiske historie, påvirket af to store krige udkæmpet på Dybbøl Banke. Udstillingen indeholder bl.a. også en afdeling om de mange fester, der i tidens løb er blevet afholdt på Dybbøl Banke, blandt andet den store Genforeningsfest i 1920. Udstillingen åbner igen til april 2021.

Grænseløse sting
Trapholt
Trapholt har inviteret borgere til i fællesskab at diskutere grænser og genforeningens betydning i dag i et stort kunstnerisk projekt Grænseløse sting. Gennem broderier bidrog datidens kvinder til at vise hjemmets tilhørsforhold og stolthed med håndarbejdet som værktøj. Broderi har fået en renæssance og med projektet Grænseløse Sting føres broderiet ind i 2020 med en ny vinkel. Gennem workshops og møder har deltagerne reflekteret over genforeningen, men også hvilke grænser vi oplever i vores liv i dag og bidraget med broderier med fortolkninger af grænser. Bidragene er samlet i det fælles vær Grænseløse Sting, der er udviklet i samarbejde med tekstildesigner Iben Høj. Grænseløse sting kan opleves til 16. maj 2021.

Der var en grænse
Museum Vestfyn

Grænsedragningerne i 1864 og i 1920 havde betydning for det vestfynske på mange måder. Særudstillingen 'Der var en grænse' markerer, at det er 100 år siden landet på den anden side af vandet ”atter kom under dansk flag”.

Genåbning af Deutsches Museum Nordschleswig
Deutsches Museum Nordschleswig
Mangfoldighed og identitet er hovedtemaer i den nye udstilling på museet for det tyske mindretal. Udstillingen fortæller om betydningen af rummelighed og dialog for at skabe den positive sameksistens imellem dansk- og tysksindede i Nordslesvig. Udstillingen spænder over autentisk historie, identitetskrise og -spørgsmål til en særegen kulturdiversitet.

Genforeningens pris: H.P. Hanssens svære valg
Museum Sønderjylland, Kulturhistorie Aabenraa
Ingen anden person spillede så stor en rolle på sønderjydernes vej mod Genforeningen som H.P. Hanssen. Det var dog hverken nogen let eller lige vej. Udstillingen sætter fokus på de svære valg, H.P. Hanssen måtte træffe undervejs – valg, hvoraf flere ikke blot var hans, men alle de danske sønderjyders. Udstillingen kan ses til 31. oktober 2021.

Digital udstilling: "Hvor går grænserne?"
Skolehistorie i samarbejde med Aarhus Universitet

Udstillingen "Hvor går grænserne?" sætter fokus på de kulturelle, sproglige og fysiske grænser i skolerne i det dansk-tyske grænseland før, under og efter Genforeningen i 1920.
Se udstillingen

Jens Birkholm - en fynbomaler i Berlin
Faaborg Museum
Udstillingen undersøger blandt andet Faaborg-kunstneren Jens Birkholms virke i Berlin fra 1892-1902, og den betydning hans kunst fik i Tyskland og Danmark. Udstillingen er en del af udstillingsrækken Kunst På Grænsen, som seks danske kunstmuseer samarbejder om. Udstillingen kan ses fra 28. november til 30. maj 2021.