Udstillinger

Udstillinger over hele landet belyser Genforeningen på forskellig vis. Siden opdateres løbende med nye udstillinger.

Lilibeth Cuenca Rasmussen. Herfra hvor vi står
Horsens Kunstmuseum
Med udstillingen debatterer Lilibeth Cuenca Rasmussen en række åbne spørgsmål omkring (d)en nationale identitet. Udstillingen består af en lang række nyproducerede værker som på hver deres måde peger på og belyser emnet national identitet. Udstillingen er en del af udstillingsrækken ’Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet’ og kan ses til 19. januar 2020

Troe og agtsom – Urolige hjerte. Kirsten Astrup
Holstebro Kunstmuseum

Holstebro Kunstmuseum udstiller billedkunstner Kirsten Astrup, der i sine filmkabareter kredser om vores forestillinger om det individuelle og det fælles.  Udstillingen er Holstebro Kunstmuseums bidrag til udstillingsrækken ’Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet’ og kan opleves frem til 26. januar 2020.

Trine Søndergaard – Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet
Skive Museum
Hvilken betydning har kvinders hovedbeklædning haft i dansk historie – og for den nationale identitet? Den anerkendte kunstner Trine Søndergaard udforsker emner som identitet, kvindeliv og historiske hovedbeklædninger i forbindelse med udstillingsprojektet ’Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet’. Udstillingen kan ses frem til 1. marts 2020.

Dannebrog – myten, der faldt ned fra himlen
Skovgaard Museet

Det danske flag, Dannebrog, siges at være det ældste i verden. Udstillingen viser kunstværker fra midten af 1800-tallet og frem til i dag, der på forskellig vis gengiver Dannebrog. Udstillingen er en del af udstillingsrækken ’Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet’ og kan opleves frem til 19. januar 2020.

Jens Haaning. Herfra hvor vi står
Museet for Religiøs Kunst i Lemvig
Soloudstilling med samtidskunstneren Jens Haaning, som gennem flere årtier har arbejdet med national identitet. Han kredser om politiske og sociale samfundsmekanismer gennem en provokerende, men også humoristisk tilgang. Udstillingen er museets bidrag til udstillingsrækken ’Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet’ og kan ses frem til 23. februar 2020.

Chinese Whispers
Glasmuseet Ebeltoft

Med udstillingen Chinese Whispers undersøger den britiske kunstner Erin Dickson, hvad der sker, når mennesker på hver sin side af grænsen, med hvert sit perspektiv på virkeligheden, forholder sig til én og samme ting. Udstillingen indgår i projektet 'Herfra hvor vi står – 7 udstillinger om national identitet', som er et samarbejde mellem syv midtjyske kunstmuseer. Udstillingen vises frem til 22. marts 2020.

Middelfart Museum
Vandreudstillingen ”Krigsneuroser og rentesyge” fortæller om de sønderjyske soldater, der fik psykiske mén efter deltagelse i 1. Verdenskrig. Udstillingen åbner på krigsmuseet i Købehavn 10. januar, hvor den kan ses til 30. januar. Herefter kan udstillingen ses flere steder i landet til og med maj 2020.

Da sønderjyderne fik den danske konge igen
Kongeaamuseet, Vamdrup
En historie om den mest berømte ridetur i Danmarkshistorien med flere detaljer om bl.a. den berømte lille Johanne på den hvide hest. Udstillingen løber fra den 10. januar til 30. april 2020.

Det danske mindretal i Sydslesvig – vi gør Danmark lidt større
Sydslesvigsk Forening

Udstillingen sætter både fokus på den historiske forankring af mindretallet i regionen og på, hvad der rører sig lige nu. Temaerne er ”Sprog, kultur og identitet” og ”Sydslesvig nu”, hvor man kan få et indblik i, hvad det vil sige, at leve i og som et mindretal i en flertalsbefolkning – og hvordan Sydslesvig gør Danmark lidt større. Udstillingen kan ses på Kolding Bibliotek fra 14. januar til 6. februar i bibliotekets åbningstider.

Familiens valg – tre familier i Haderslev 1920
Historie Haderslev

Træd ind i 1920 og besøg tre familier i Haderslev, der stemte ved afstemningen 10. februar.  Besøget giver et unikt indblik i, hvad familierne tænkte om afstemningen, hvorfor de stemte enten dansk eller tysk, og om de mente, at det var en Genforening. Udstillingen kan opleves på det gamle rådhus i Haderslev i perioden 16. januar til 3. april 2020.

100 år med Danmark - Sønderjylland siden Genforeningen
Museum Sønderjylland, Sønderborg Slot

Med udstillingen ’100 år med Danmark – Sønderjylland siden Genforeningen’ ser Museum Sønderjylland på de 100 år, der er gået siden genforeningen. Det vigtigste fokus er på den særlige grænselandshistorie, herunder national identitet, konflikt og samarbejde, men der bliver også plads til både industri og grænsehandel og de særlige sønderjyske skikke. Udstillingen kan opleves fra 18. januar 2020

Udstillinger om Genforeningen
Rigsarkivet i Aabenraa og Rigsdagsgården i København
Den nationale agitation, afstemningerne og Genforeningen frem til juli 1920 belyses i en udstilling på Rigsarkivet i Aabenraa og i Rigsdagsgården i København. Udstillingen i Aabenraa åbner 24. januar 2020 og udstillingen i København åbner 20. marts 2020.

Fra folkesag til venskabsbesøg
Grænseforeningen Vejle Vesteregn og Vejle Stadsarkiv
Udstillingen fortæller om Grænseforeningens lokalafdelinger i Vejle kommune, deres historie, formål og virke. Udstillingen kan opleves fra 1. februar til 23. april 2020.

Den anden Guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser
Ribe Kunstmuseum

Guldaldermaleren Johan Ludvig Lund var en kendt og agtet kunstner i sin samtid. Udstillingen fortæller om hans tætte forbindelser til tyske kunstnere og de problemer, det gav for hans eftermæle i Danmark.
Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum fra 1. februar 2020

Middelfart Museum
Vandreudstillingen ”Krigsneuroser og rentesyge” fortæller om de sønderjyske soldater, der fik psykiske mén efter deltagelse i 1. Verdenskrig. Udstillingen vises på Holstebro Bibliotek fra 4.-13. februar 2020.

Genforeningen i Christiansfeld
Christiansfeld Centret

Udstillingen giver indblik i Genforeningen og zoomer ind på Genforeningens betydning i Christiansfeld. Udstillingsperioden er 7. februar til 31. december 2020.

Udendørs udstilling
Mosede Fort

I en særudstilling fortæller Mosede Fort en anderledes fortælling om Genforeningen, hvor også ”taberne” får ordet og får mulighed for at forklare, hvorfor de ønskede en anden løsning af grænsespørgsmålet end den, der førte til den nuværende dansk-tyske grænse. Udstillingen åbner 8. februar 2020.

Forladte rødder
Aabenraa Kunsthandel v/Foreningen Makrelsalat
Udstillingen med grafikeren Stefan Bannow vises fra 8.- 29. februar 2020.

Møder i grænselandet
Biblioteket Sønderborg m.fl.
Det tværkunstneriske samarbejde indbefatter samarbejde mellem tyske og danske billedkunstnere og forfattere. På udstillingen behandler kunstnerne og forfattere det særlige omkring grænseregionen ved at arbejde frit med temaet ”genforening”. Udstillingen kan ses i Multikulturhuset i Sønderborg fra 10. februar til 10. marts 2020. Herefter kan den ses flere steder i Sønderjylland og i Flensborg.

Grænsen er nået. Afstemningsplakater fra grænselandet 1920
Dansk Plakatmuseum

Under overskriften ”Grænsen er nået” udstiller Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By en lang række danske og tyske afstemningsplakater fra de to folkeafstemninger i Slesvig i 1920. Udstillingen åbner 11. februar 2020.

Grænse Grenze Granitsa
Museet Holmen, Løgumkloster
Udstilling af 31 kunstnere - 23 fra Grænselandsudstillingen og otte gæster fra hhv. Danmark, Tyskland og Kaliningrad. Kunstnerne udforsker grænser i billedkunst og tekst. Udstillingen kan ses fra 15. februar til 10. maj 2020.

Middelfart Museum
Vandreudstillingen ”Krigsneuroser og rentesyge” fortæller om de sønderjyske soldater, der fik psykiske mén efter deltagelse i 1. Verdenskrig. Udstillingen vises på Løgumkloster Bibliotek fra 18.-26. februar 2020.

Fotoudstilling. Genforeningen 1920 i Jægerspris
Kulturhuset Rejsestalden

Fotoudstillingen fører publikum tilbage til 20'ernes Jægerspris. Gå på opdagelse i en lang række fotos, som udstilles i de smukt restaurerede historiske rammer i Rejsestaldens gamle båse. Udstillingen kan opleves fra 19. februar – 6. april 2020.

Fortolkninger af Genforeningen – i kunstens verden
Kunstnerhuset i Skærbæk Centret

Kunstnere fra begge sider af grænsen fortolker 100-året, hvor Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Udstillingen er bygget op på små værker, der hver måler 20x20 cm. Udstillingen kan opleves fra 21. februar til 29. marts 2020.

Agnes Smidt. Sønderjyde, kvinde og kunstner
Ribe Kunstmuseum
Agnes Smidt er som kunstner kun kendt i en sønderjysk sammenhæng og det hovedsagligt for hendes mange portrætter. Men hun malede andet, som fortjener at blive vist. Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum fra 22. februar 2020.

Siden opdateres løbende